Zacht water voor IJsselstein

Utrecht, 25 april 2017 – Drinkwaterbedrijf Vitens heeft vandaag haar nieuwe drinkwaterproductielocatie Nieuwegein in gebruik genomen. De nieuwe locatie levert ongeveer 2,5 miljard liter kraanwater per jaar, genoeg voor in totaal zo’n 55.000 inwoners van IJsselstein en omgeving. Dankzij de nieuwe locatie krijgen deze klanten van Vitens voortaan zacht water uit de kraan.

Zacht water is duurzaam

De hardheid van het kraanwater in IJsselstein daalt van 12 graden dH naar 7,5 graden dH. Het water is daarmee nu zacht te noemen. Een groot voordeel van zachter water is dat er minder snel kalkaanslag ontstaat op sanitair, verwarmingselementen en installaties. Hierdoor gaan apparaten zoals wasmachines en waterkokers langer mee en verbruiken ze minder energie. Dankzij het zachte water hebben inwoners van IJsselstein ook minder onthardingszout voor de vaatwasser of wasmiddel voor de vuile was nodig. Zeep schuimt beter bij zachter water en daardoor is er bijvoorbeeld ook minder shampoo nodig. Zacht water is goed voor het milieu én voor de portemonnee.

In 2013 begon Vitens met de bouw van de nieuwe drinkwaterproductielocatie. Met de bouw is een bedrag van zo’n 14 miljoen euro gemoeid. Met deze nieuwe locatie zijn de inwoners van IJsselstein en omgeving de komende 50 jaar voorzien van zacht, schoon en fris kraanwater.