Toekenning subsidie Fryslân Fernijt aan Vitens

Vitens heeft samen met partnerorganisaties een subsidie toegekend gekregen van ruim 360.000 euro vanuit het subsidieprogramma Fryslân Fernijt IV voor het multidisciplinaire samenwerkingsproject 'Better Wetter'. Vitens krijgt € 70.000 van het subsidiebedrag en gaat met dit bedrag nieuw te ontwikkelen filters testen met behulp van de AquaScope technologie van Biotrack BV in het laboratorium en in de praktijk in de Vitens Innovation Playground.

De doelstelling van de partnerorganisaties Vitens, Biotrack, Metal Membranes en Microdish is om samen een technologie te ontwikkelen waarmee sneller on-line microbiologische verontreinigingen in drinkwater (en andere vloeistoffen) wordt gemeten.

Op dit moment worden monsters genomen van drinkwater en geanalyseerd in het laboratorium in Leeuwarden, dit is tijdrovend en kan wel 48 uur tot 2 weken duren voordat de resultaten bekend zijn. Door gebruik te maken van de Aquascope sensor van Biotrack en technieken van Microdish en de nano hybride aluminium en/of titanium (keramische) membraanfilter van Metal membranes kunnen biologische verontreinigingen preciezer, sneller en efficiënter worden opgespoord.