Spoel na de vakantie altijd kranen door

Zwolle, 14 augustus 2017 – Voor de eerste groep Nederlanders is het vakantieseizoen alweer bijna ten einde. Vitens wil om deze reden al haar klanten adviseren om alle kranen in huis bij thuiskomst een minuut lang open te zetten. Het doorspoelen van de waterleidingen is verstandig aangezien het water na een vakantie soms weken stil heeft gestaan, wat gevolgen heeft voor de kwaliteit van het water.

Kraan 1 minuut openzetten

Uit eerdere onderzoeken van Vitens bleek al dat een groot deel van de terugkerende vakantiegangers, de kranen niet laat doorlopen en het water direct opdrinkt uit de kraan. Het levert geen grote gezondheidsrisico’s op, maar het water heeft dan niet de gewenste verse kwaliteit. Tijdens de zomervakantie staat thuis het water in de leidingen soms wekenlang stil. Doordat er geen nieuw water wordt aangevoerd, kan de kwaliteit van het water een stuk minder zijn dan wanneer er vers water uit de kraan komt. En als de temperatuur in huis oploopt gedurende langere tijd, groeit ook de kans op de aanwezigheid van een eventuele legionellabacterie. Verder geven de leidingen en kranen in huis metalen af (zoals ijzer, mangaan, koper, lood, nikkel) aan het stilstaande water. Dit kan zorgen voor een onprettige smaak aan het water. De oplossing is eenvoudig: zet de kranen in huis een minuut lang open en spoel de waterleiding grondig door als u een aantal dagen of meer van huis bent geweest. Belangrijk: Voorkom hierbij dat het water vernevelt.

Tips

Een aantal tips voor vers kraanwater na een vakantie:

• Spoel altijd eerst het toilet door
  • Draai alle koud- en warmwaterkranen een minuut lang open. Laat het water rustig stromen en voorkom dat het water vernevelt.
  • Houd de sproeikop van de douche onder water in een emmer of haal het sproeistuk van de kraan. Zo voorkomt u dat u de waterdamp in ademt.
  • Het water hoeft u natuurlijk niet weg te gooien. U kunt het heel goed gebruiken voor de tuin en/of planten of om de auto mee te wassen.

Klik hier voor meer informatie.