Nederlander maakt zich zorgen over vakantie

Zwolle, 4 juli 2016 – Meer dan de helft van de Nederlanders maakt zich zorgen over hun vakantie, zo blijkt uit onderzoek van TNS Nipo in opdracht van drinkwaterbedrijf Vitens. Men is bang om ziek te worden en maakt zich zorgen over vies kraanwater. Toch poetst 83% van de vakantiegangers nog de tanden met kraanwater op vakantie. Dat is opmerkelijk, want van verkeerd kraanwater kun je goed ziek worden. Een op de tien reizigers geeft dan ook aan wel eens ziek te zijn geworden van kraanwater. Van deze groep zegt 90% aan dat ze last kregen van diarree, en een derde moest overgeven.

Om vakantiegangers te helpen met hun vakantievoorbereidingen heeft Vitens de gratis website www.waterinhetbuitenland.nl ontwikkeld om reizigers naar alle landen te adviseren over kraanwatergebruik in het buitenland.

Vakantiegangers naar India en Egypte lopen meeste risico
Waterkwaliteitsdeskundigen van Vitens hebben een lijst opgesteld met de beste en slechtste kraanwaterlanden ter wereld[1]. Uit deze lijst blijkt dat vooral reizigers naar India en Egypte het meeste op moeten passen met het gebruik van kraanwater. Het wordt dan ook afgeraden om het leidingwater, in welke vorm dan ook te drinken. Ook tanden poetsen met het water kan leiden tot maag- en darmklachten.

Slechtste kraanwater
1 India
2 Egypte
3 Sierra Leone