Grote onbekendheid met grondwaterbeschermingsgebieden

Zeist, 9 september 2016 – Bijna een half miljoen Nederlanders wonen op of in de buurt van een grondwaterbeschermingsgebied waar drinkwater wordt gemaakt. Veel mensen zijn zich er echter niet van bewust dat ze op een dergelijk gebied wonen, zo blijkt uit onderzoek van TNS NIPO in opdracht van drinkwaterbedrijf Vitens. Dat is zorgelijk, want ook particulieren kunnen invloed hebben op de kwaliteit van het grondwater waarvan hun kraanwater wordt gemaakt. Drinkwaterbedrijven Vitens en Oasen starten daarom samen met de provincie Utrecht de publiekscampagne ‘Bescherm je drinkwater’ om mensen bewust te maken van hun invloed op het grondwater waarvan hun dagelijkse drinkwater wordt gemaakt.

Ook particulieren hebben invloed op het grondwater

Een grondwaterbeschermingsgebied beschermt de bronnen waaruit drinkwater wordt gemaakt. Alle gebieden waar drinkwater wordt gewonnen zijn echter kwetsbaar voor verontreinigingen. Geschat wordt dat 10% van de verontreinigingen door inwoners zelf wordt veroorzaakt. Een druppel olie, bijvoorbeeld gelekt tijdens het verversen van de olie van de auto, kan door de bodem heen dringen en grondwater verontreinigen. Verder kunnen ook bestrijdingsmiddelen, medicijnresten of wasmiddelen invloed hebben op de grondwaterkwaliteit. Inwoners kunnen nu zelf iets doen aan de kwaliteit van hun drinkwater. Om omwonenden ervan bewust te maken dat zij bij of in een grondwaterbeschermingsgebied wonen verschijnen er tijdens de campagne reusachtige rietjes in deze gebieden.

Doe de postcodecheck

Om te controleren of je in een grondwaterbeschermingsgebied woont is er een postcodecheck beschikbaar op www.beschermjedrinkwater.nl. Deze website heeft ook tips en informatie over wat je als inwoner kunt doen om het grondwater beter te beschermen, zoals:
  1. Vermijd het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen.)
  2. Verwijder onkruid met de hand of met kokend water.
  3. Was de auto in de wasstraat en ververs de olie bijvoorbeeld bij een tankstation.
  4. Spoel overgebleven medicijnen niet door het toilet, maar lever ze in bij het klein chemisch afval bij de gemeente.
  5. Zorg dat u weet of u in een grondwaterbeschermingsgebied woont en hou daar rekening mee.

De campagne in Utrecht duurt tot eind 2016 en wordt daarna verder uitgerold in de provincie Gelderland.