Economische groei en warmte leidt tot record watervraag

Zwolle, 19 juni 2017 – De economische groei in combinatie met de droogte en warmte in Nederland leidt tot een sterk verhoogde watervraag. Vitens, dat 5,6 miljoen klanten heeft, levert momenteel meer dan een 1 miljard liter drinkwater per dag. Dat is een record.

Droog jaar, warme zomer

Afhankelijk van wat voor zomer het wordt zal Vitens extra maatregelen moeten nemen om de watertoevoer tijdens piekmomenten op peil te houden. Vooralsnog is 2017 een droog jaar waardoor er nu al meer water verbruikt wordt, onder andere voor het besproeien van tuinen. Vooral in Friesland voorziet Vitens momenteel een knelpunt in de watervoorziening, omdat de economische bedrijvigheid daar enorm toe is genomen. Momenteel breidt Vitens daarom de waterwinning in Noardburgum uit, maar dit zal niet voor de zomer gereed zijn. Vitens vraagt dan ook Friese inwoners in het bijzonder om te helpen de watertoevoer op peil te houden bij aanhoudende warmte.

Piekverbruik voorkomen

Op www.vitens.nl/warmte zal Vitens bij aanhoudende warmte aangeven in welke regio’s er mogelijk problemen kunnen ontstaan in de watertoevoer. Het gaat daarbij mogelijk om een lagere druk en eventueel bruin water klachten. Op deze website staan ook tips. Zo is het spreiden van het waterverbruik een van de belangrijkste dingen die mensen kunnen doen tijdens aanhoudende hitte. Douchen en de tuin besproeien buiten de piekuren* om, het uitstellen van het wassen van de auto en het draaien van wasjes in de nacht kunnen allemaal helpen om de druk ook tijdens mooie zomerdagen op peil te houden.

*Piekuren zijn de drukke uren qua waterverbruik, tussen 7:00 en 9:00 ‘s ochtends en 18:00 en 20:00 ‘s avonds