Drinkwatertarief Vitens gelijk in 2017

Zwolle, 24 november 2016 – Drinkwaterbedrijf Vitens bevriest het drinkwatertarief voor 2017. De gemiddelde rekening van een klant van Vitens blijft daarmee gelijk, jaarlijks rond de 114 euro. De aandeelhouders van Vitens stemden vandaag in met het nieuwe tarievenvoorstel. Vitens is hiermee voor het tweede jaar op rij de aanbieder met het laagste consumententarief van Nederland.

10 jaar Vitens, 10% lager tarief

Vitens bestaat dit jaar 10 jaar in haar huidige vorm. De laatste fusie vond plaats in 2006. Sinds de schaalvergroting naar het grootste drinkwaterbedrijf van Nederland is Vitens erin geslaagd de operationele kosten te verlagen, zonder af te doen aan kwaliteit of leveringscontinuïteit. Dit komt doordat er stevig is ingezet op het optimaliseren en uniformeren van de bedrijfsprocessen. Innovaties zoals het duurzaam hergebruik van reststoffen dragen daarnaast ook bij aan het verlagen van de kosten. Het tarief van Vitens is kostendekkend en is de afgelopen tien jaar niet meegestegen met de inflatie. Klanten betalen in 2017, ten opzichte van 2006, zelfs zo’n 10% minder voor hun drinkwater. Consumentenartikelen zoals koffie, aardappelen en melk kenden in de afgelopen tien jaar juist een sterk stijgende prijs ontwikkeling[1].

Toekomstige prijsontwikkeling

In geen van de afgelopen tien jaar is de prijs verhoogd. En daar zullen we ons ook de komende jaren sterk voor blijven maken, aldus Wolter Odding, financieel directeur van Vitens: “Als semipubliek bedrijf zijn we er ons terdege van bewust dat we een eerste levensbehoefte leveren. Deze moet betaalbaar zijn en blijven, daarom streven we naar een zo laag mogelijk drinkwatertarief. Vitens houdt mogelijke ontwikkelingen die de prijs kunnen beïnvloeden, zoals belastingen op drinkwater en bedreigingen voor de grondwaterkwaliteit dan ook scherp in de gaten.”

Jaarlijks 100 miljoen aan investeringen

Vitens levert elk jaar zo’n 330 miljard liter schoon drinkwater aan ruim 30 procent van de Nederlandse huishoudens. Dat gebeurt via een leidingnet met een gezamenlijke lengte van ruim 49.000 kilometer. Op bijna 100 productielocaties wordt het water gezuiverd waarna het door het leidingnet wordt gedistribueerd. Het leidingnet van Vitens vertegenwoordigt een nieuwwaarde van ongeveer 4 miljard euro. Elk jaar doet Vitens dan ook forse investeringen om de infrastructuur up to date te houden, zo’n 100 miljoen per jaar. Ook het komende jaar investeert Vitens dit bedrag.