Drinkwaterbedrijven samen duurzaam in Blauwe Netten

Nieuws

Nieuwegein, 22 maart 2018 – Op Wereld Waterdag 2018 ondertekenen de Nederlandse Drinkwaterbedrijven het samenwerkingsverband ‘Blauwe netten’, gericht op een verdere verduurzaming van de drinkwatersector.

Drinkwaterbedrijven Evides, Oasen, Waternet, Waterbedrijf Groningen, PWN, Brabant Water, WMD, Dunea en Vitens lanceren het platform ‘Blauwe netten’ om samen op te trekken in de energietransitie, circulaire economie en maatschappelijke verantwoord ondernemen. Vandaag zetten de directeuren, duurzaamheidsmanagers en inkoopmanagers van de waterbedrijven hun handtekening onder het initiatief dat begeleid wordt door MVO Nederland.

Succesvolle samenwerking
MVO Nederland ondersteunt het platform, als deel van de strategische agenda 2025. "Met Blauwe Netten zetten we een flinke stap vooruit,” zegt Pieter van den Herik, operationeel directeur van MVO Nederland/De Groene Zaak. “Niet alleen de drinkwaterbedrijven zelf worden duurzamer, het heeft ook positieve gevolgen voor bijvoorbeeld toeleveranciers, grondstofverbruik en het aandeel duurzame energie opwek. Bovendien geven de drinkwaterbedrijven een goed voorbeeld aan andere sectoren. Door samen te werken, kom je eerder tot resultaten en brengen we duurzaamheid in Nederland in een stroomversnelling."

Drie concrete projecten
De drinkwaterbedrijven hebben verschillende samenwerkingsgebieden geïdentificeerd en werken dit jaar al samen op drie concrete projectthema’s. Ze richten zich eerst op de verdere verduurzaming van hun eigen energieverbruik door duurzaam inkopen, duurzaam opwekken en efficiëntere distributie van het drinkwater. Daarnaast gaan ze werken aan een eenduidige methodiek voor een grondstoffenpaspoort voor onze infrastructuur. Zo kunnen ze later – onder andere – hun afvalstromen verminderen of beter hergebruiken. Tot slot zetten de waterbedrijven in op het verduurzamen van de hulpstoffen die nodig zijn bij drinkwaterzuivering.

Drinkwater is van nature een duurzaam product: er is immers geen verpakking of transport over de weg nodig om dit bij de consument thuis te krijgen. In de bedrijfsvoering van de individuele waterbedrijven staat duurzaamheid centraal. Via Blauwe Netten bundelen zij nu de krachten, om gezamenlijk resultaten te bereiken en te versnellen naar een duurzame economie.