Capaciteit van drinkwaterlocatie Noardburgum uitgebreid

Capaciteitsuitbreiding Noardburgum

Zwolle, 18 januari 2018 – De drinkwaterproductielocatie Noardburgum van drinkwaterbedrijf Vitens in Friesland is uitgebreid van 12 miljoen m3 naar 14 miljoen m3 per jaar. Hiermee kan de drinkwaterproductielocatie jaarlijks 600 olympische zwembaden extra drinkwater leveren. Vitens vangt met deze vergroting van de drinkwatercapaciteit een deel op van de vergrote vraag naar drinkwater in de provincie Friesland.

Uitbreiding eerder afgerond dan verwacht

De productielocatie Noardburgum had wel voldoende capaciteit om water uit de grond te winnen, maar had juist te weinig capaciteit om het opgepompte water te zuiveren. Daarom besloot Vitens om de locatie Noardburgum uit te breiden. Er werd een bestaande loods ingericht voor extra zuiveringscapaciteit en er werd een nieuwe loods gebouwd voor de zuivering van de reststromen. De gehele verbouwing werd nog voor de deadline gerealiseerd. Dat betekent dat de productie en distributie van drinkwater vanuit de uitgebreide installatie naar de klanten van Vitens vanaf 1 januari een feit is. Noardburgum is een bijzondere drinkwaterproductielocatie omdat er middels een slimme waterwinput zoet water gewonnen kan blijven worden, ondanks dat het gebied te kampen heeft met verzilting. Noardburgum gaat met de uitbreiding voor een periode van 10 tot 15 jaar 2 miljoen m3 extra drinkwater leveren richting Lemmer, Sneek, Grou-Leeuwarden, Joure en Franeker. Dat is 2 miljoen maal 1000 liter water, ofwel 600 olympische zwembaden.

Vergrote vraag in Friesland

De vraag naar water groeit harder in Friesland dan in andere provincies waar Vitens drinkwater levert. Dit komt onder andere door de reeds verwachte toename in vraag naar water in combinatie met de sterk aantrekkende economie. Om deze vraag op verder te kunnen vangen onderzoekt Vitens bij Nij Beets en bij Heerenveen de mogelijkheden van een nieuwe waterwinlocatie. Klik hier voor meer informatie over de uitbreiding van Noardburgum.

Open dag

Medio april organiseert Vitens een open dag op de locatie in Noardburgum. Het is een dag voor het hele gezin; iedereen kan gratis een kijkje komen nemen op deze productielocatie en met eigen ogen zien wat er voor nodig is om schoon en betrouwbaar drinkwater uit de kraan te krijgen. Vitens zal zo snel mogelijk de datum van deze open dag bekend maken.