Bescherm watermeters tegen winters weer

Zwolle, 7 februari 2018 - Met de aantrekkende winter en temperaturen die onder het vriespunt duiken, ligt het risico op een bevroren watermeter of gesprongen waterleiding op de loer. Ook buitenkranen kunnen kapotvriezen. Drinkwaterbedrijf Vitens adviseert daarom om zolang het vriest watermeters in te pakken en buitenkranen af te tappen.

Record

Het record was in 2012, toen Vitens meer dan 1800 bevroren watermeters moest vervangen. Sinds dat jaar daalt het aantal gestaag, met slechts 30 stuks in 2017. Oorzaak voor de daling zijn betere voorzorgsmaatregelen en vooral de zachte winters van de laatste jaren. Toch kan het zomaar ineens heel koud worden. En dan kun je maar beter voorbereid zijn; je voorkomt hiermee een eventuele lekkage en vervelende kosten.

Waar zit de meter?

In veel huizen bevindt de watermeter zich in de meterkast in de woning, waardoor deze niet zo snel zal worden blootgesteld aan vorst. Maar sommige watermeters bevinden zich op minder goed verwarmde plekken, zoals in een tochtige kelder of een watermeterput buiten de woning. In dat geval is het noodzakelijk om de watermeter te beschermen tegen winterse omstandigheden. Klanten zijn namelijk zelf verantwoordelijk zijn voor een goede doorstroming van de leidingen in de woning en het onderhoud van de watermeter.

Wind en kou

Vooral kou in combinatie met wind kan ervoor zorgen dat watermeters bevriezen. Het kleine beetje water dat zich in de meter bevindt kan dan gemakkelijk bevroren raken. Het gevolg is een kapotte watermeter of soms zelfs bevriezing van de waterleiding, waardoor er geen water meer uit de kraan komt. Daar zit niemand op te wachten, maar gelukkig kan dit met relatief simpele maatregelen worden voorkomen.

Tips tegen bevriezing

Om bevriezing te voorkomen heeft Vitens een aantal tips op een rijtje gezet:

• Draai alle radiatoren van de verwarming open
  • Zet de thermostaat ’s nachts en bij afwezigheid niet lager dan op 14ºC
  • Bij afwezigheid van meer dan een paar weken: tap alle binnenleidingen af
  • Isoleer de ruimte waarin de watermeter en de hoofdkraan zich bevinden
  • Maak kieren en tochtnaden van die ruimte dicht
  • Plaats een plaat isolatiemateriaal tegen de gevelwand
  • Let erop dat de ruimte wel geventileerd moet worden als er zich een gasmeter in bevindt

Kijk ook op www.vitens.nl/wintertips. Daar is ook een quiz te vinden over winters weer en water.

Onze monteurs staan klaar

Mocht de leiding of meter tóch bevriezen, dan komt Vitens deze uiteraard zo snel mogelijk vervangen. Onze storingsmonteurs staan dag en nacht paraat om er in geval van problemen voor te zorgen dat iedereen tóch gewoon water heeft. Maar let wel: kosten als gevolg van vorstschade die komen kijken bij reparatie of vervanging van leidingen en meter ín de woning, komen voor rekening van de klant. Laat het dus niet zover komen en volg bovenstaande tips op!