Maarten van der Weijden opent Waterwinkel Vitens in Leeuwarden op 18 september

• WaterWinkel Vitens biedt een ‘9Bronnentocht’: alle verhalen achter de negen Friese bronnen, met waterproeverij.
  • Campagne ‘Fryske Bronnen’ wil Friezen bewust maken van de waarde van hun kraanwater
  • Ontdek je eigen drinkwaterbron op www.vitens.nl/wateruitlokalebron.
Dinsdag 18 september wordt de WaterWinkel van Vitens in Leeuwarden geopend. Vitens heeft in Friesland negen drinkwaterbronnen waarmee alle Friezen van schoon drinkwater worden voorzien. De verhalen achter de negen ‘Fryske Bronnen’ worden in de winkel belicht en ook kunnen de waters worden geproefd. De eerste die deze ‘9Bronnentocht’ aflegt in de winkel is Olympisch zwemkampioen en Elfstedenzwemmer Maarten van der Weijden. Vitens wil met deze campagne en WaterWinkel de Friezen bewuster maken van de waarde van hun kraanwater.

Het is zo vanzelfsprekend dat er schoon drinkwater uit de kraan komt. Maar waar komt dat water precies vandaan? Vitens vertelt het verhaal áchter het Friese drinkwater, dat wordt gewonnen uit negen unieke waterbronnen. Het verhaal achter deze waters, zoals Frysk Fris en Spannenburger Oer, is te zien en te proeven in de WaterWinkel.

Kraanwater is een duurzame en gezonde keuze

Alle 5,7 miljoen klanten van Vitens, en dus ook de klanten in Friesland, krijgen kraanwater uit grondwaterbronnen bij hen in de buurt. Deze bronnen zijn kwetsbaar en moeten beschermd worden voor de toekomst. Met de campagne wil Vitens kraanwater het podium geven wat het verdient. Kiezen voor kraanwater is immers duurzaam en gezond. “Kraanwater is ook nog eens 1000x goedkoper dan water uit een fles, en minstens 400x minder milieubelastend” zegt Marike Bonhof, directielid van Vitens. “Toch nemen we het maar voor lief dat dit topproduct zo uit de kraan komt.”

Maarten van der Weijden opent WaterWinkel

Olympisch zwemkampioen en Elfstedenzwemmer Maarten van der Weijden zal de Vitens WaterWinkel in Leeuwarden openen. Van der Weijden: “Ik vind het belangrijk dat mensen weten waar hun kraanwater vandaan komt en dat ze beseffen dat ze in feite bovenop hun drinkwaterbron wonen en leven.”

Wanneer? Dinsdagmiddag 18 september

Waar? Wirdrumerdijk 31, 8911 CC Leeuwarden